Startování a problémy u XV 750.

 

V této části se budeme věnovat problému spojeným s  přenosem kroutícího momentu ze startéru na kolo setrvačníku.

1. Princip funkce: při startu zařadí startér pomocí vidličky předlohu mezi kola setrvačníku a volnoběžky a následně roztočí startér. To slovo následně je důležité, protože tento proces je třeba zachovat v tomto pořadí.

Problém č.1: jednosměrné namáhání celého mechanizmu zvětšuje vůle jednostranně, až dojde na stav, kdy se začíná startér otáčet ještě dříve než dojde k dostatečnému zařazení předlohy. Přidáme li k tomu únavu řadící pružiny máme zaděláno na problém. Výsledkem je přerušení spojení při startu s následným zvukovým doprovodem otěru boků zubů setrvačníku a kola předlohy. Tento stav se pak velice rychle zhoršuje vlivem tvorby otřepů na bocích zubů setrvačníku, odpor proti zařazení předlohy se pak prudce zvětšuje až není schopen zařadit vůbec.

Řešení : pokud se problém projevuje delší dobu je nutno demontovat dle manuálu celou předlohu a kolo setrvačníku na což je nutný speciální stahovák jako třeba tento. Ozubení kola setrvačníku je nutno zbavit otřepů a vytvořit znovu náběhy pro kolo předlohy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokud není třeba této úpravy soustředíme se na řadící vidličku a její polohu vůči startéru a poloze předlohy. Odpojíme baterii a kontakty na startéru, abychom mohli pomocí ohmmetru určit okamžik kdy dojde k sepnutí silového kontaktu roztáčející startér. Postupně zvětšující se mrtvý chod řadící vidličky je nutno kompenzovat. Nejsnadnějším řešením je změna polohy vidličky a jejího uložení v řadící kladce. Drážka v kladce je asi o 3 mm větší než šířka vidličky, přičemž bohatě stačí 1 mm. Posuneme tedy o 2 mm užší zápich na kladce směrem k motoru. Pokud již budeme otravovat nějakého soustružníka nechte si udělat vymezovací válečky mezi šroubem uchycující páku a oboustrannou pružinou s vůlí cca 1 mm na vnější ploše. Vložením těchto válečků zvětšíme sílu pružina aniž bychom ji přihýbaly a hrozilo její prasknutí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po těchto úpravách zkusíme ručně řadit přes páku předlohu a pomocí připojeného ohmmetru můžeme posoudit prodlevu mezi zařazením předlohy a spojením kontaktů startéru. Pokud jsme snahu přehnali bude motor řadit předlohu a startér nespíná. V takovém případě demontujeme kladku a podložíme obyčejnou podložkou, čímž zvětšíme mrtvý chod. Pokud ještě všechny úpravy nestačily je zde možnost podložení startéru přidáním těsnících podložek mezi čelo startéru a tělo bloku motoru. Největší překážkou při odstranění problému je demontáž a montáž kola setrvačníku, kterou provedeme tímto přípravkem.

 

 

 

Přípravek tvoří dvě velkoplošné podložky svařené k sobě, páka, tři šrouby M8, tři opěrné trubičky 8/14, šroub s maticí a kuličkou. Ten je vložen v šestihranném otvoru těla pro jeho snadné vyjmutí a prostrčení ořechu pro utažení, či povolení matice setrvačníku.